26.09.2014 09:45

Artikel om läsningens betydelse

Om vi överger barnen i läsningen blir de aldrig vuxna

SvD 25/9-14

För att verkligen kunna läsa krävs många timmars
träning.

Böcker har blivit något som väldigt få
unga föredrar framför sociala medier och dataspel.

När kurvorna viker brant neråt och
Sverige gång på gång placerar sig under genomsnittet i internationella
mätningar av läsförståelse krävs mer än vad skolan förmår. Hälften av Sveriges
unga läser aldrig för nöjes skull. Var fjärde kille förstår inte enklare
tidningstext. Böcker har blivit något som väldigt få unga föredrar framför
sociala medier och dataspel. Det kommer att ge dem problem när de ska börja
fatta egna avgörande beslut som vuxna och klara av ett yrkesliv.

Det är lätt att välja bort
skönlitteraturen i dag när det är så mycket som konkurrerar om tiden i en
familj. Fritidsaktiviteter för barn och föräldrar, träningar, nöjen. Och så
finns det roliga spel på ipaden, och bra barnfilmer. Man behöver ju inte heller
romaner för att överleva, eller hur? Precis som att man klarar sig utan opera.
I diskussionen hörs nya argument om att det viktigaste är att förstå datorer.
Debutåldern för internet är nu nere vid tvåårsåldern. Med självklarhet
introduceras unga i det alla tror är framtiden.

Men framtiden för
barnen är om ett par år, när de ska skriva på ett mobilabonnemang eller när de
sitter och vänder och vrider på ett anställningskontrakt. Eller står där med
valsedlarna i handen. Det är sådant de behöver hjälp att inse, träna på
och bemästra. Vem ska läsa och tolka all text de möter dagligen? Var ska de
jobba när som så gott som alla yrken kräver läs- och skrivförmåga?

Datorspelande ger förmodligen skicklighet som kan utnyttjas
i något avseende men när en speciell Pisa-mätning gjordes för att mäta
elevernas datakompetens hamnade Sverige åter långt från toppen. Skälet var det
vanliga. De är för dåliga på att förstå vad de läser. Där hade ytterst få
levlat.

Men alla barn i Sverige kan
ju läsa, vi är väl inte analfabeter? Nej, skolan och visst stöd hemifrån gör
att det problemet är undanröjt. Men för att klara sig i samhället krävs
mer. En förmåga att förstå, genomskåda, vara på sin vakt. Kort sagt, att inte
bli lurad. Begreppet läsförståelse dyker upp allt oftare. För att nå sån krävs
många timmar. Enda sättet att bli en bra läsare är att läsa mycket och att läsa
olika sorters texter. Experter brukar prata om ett par mil text. Det kommer
ingen att hinna enbart i sin skola.

Att lära sig
läsa och att sen hänga med i läsutvecklingen som krävs hela grundskolan
och gymnasiet innebär ett nötande. Lite grann varje dag. Utan den extra tiden
är risken stor att ett barn får begränsade framtidsmöjligheter. Vill vi det?

Det handlar
inte om att alla till slut måste börja älska romaner, men klarar man inte av
att läsa en roman avsedd för sin ålder har man inte tillräckligt bra
läsförståelse. Och det räcker inte med allt skolan gör för att nå dit.
Läsningen får inte avstanna i det ögonblick barnen kliver ut genom dörren. 60
procent av alla unga är involverade i någon typ och idrottsaktivitet. Detta
kräver både tid och engagemang av föräldrarna, så tiden verkar ju faktiskt
finnas. Lite av det engagemanget borde smitta över på läsningen också.

Om böcker är något som bara
hör skolan till och enbart förknippas med prov, checkfrågor och referat
försvinner det meningsfulla och roliga. Det är ingen lätt uppgift att föra in
läsning och böcker i unga människors liv, men kanske inte jobbigare och mer
tidsödande än att välja fotbollsskor eller sköta kaféet på handbollscupen? Och
det är definitivt mer avgörande för en ung människa.

Om du som vuxen
syns med en bok i handen ökar chansen att barnen ska ta efter. Din
möjlighet att vara en förebild kan vara helt avgörande. Om vi inte ska få vuxna
barn.

JOHANNA LINDBÄCK

Sveriges
läsambassadör

JOHAN UNENGE

Idrottens läscoach


—————

Tillbaka