Svenska 9A

Filmrecension – instruktioner

Skriv en filmrecension som skulle kunna publiceras i en tidning. Gör så här:

  1. Presentera fakta kring vad som recenseras.

Filmens namn:

Regi:

Medverkande:

Längd:

Uppgifterna hittar du genom att söka information på internet. Använd källhänvisning i din text.

 

  1. Inledning

Här sammanfattar du vad filmen handlar om. Vilka personer är med? Var utspelar sig filmen? Redogörelsen skall vara lagom lång. Tänk på läsaren. En person som läser din text skall få en uppfattning om vad filmen handlar om. Avslöja aldrig hur filmen slutar.

 

  1. Fördjupning

Här ger du plus och minus kring så många aspekter av filmen som du kan komma på. Använd gärna exempel ur filmen som stödjer dina åsikter.

 

  • Vad kan du säga om handlingen?  Är den spännande? Vill man fortsätta att titta?
  • Vad kan man säga om karaktärerna? Är de trovärdiga? Vilka roller är viktigast i filmen?
  • Vad kan man säga om skådespelarnas rollprestationer?
  • Kan man säga något om musiken, ljussättningen och kameravinklarna?
  • Vad går att säga om filmens längd?

 

  1. Tolkning

Här ger du dina egna åsikter och tankar om vad filmskaparen vill ha sagt med filmen. Vilket budskap finner du? Förklara vad det är i filmen som får dig att tycka som du gör?

Belägg dina åsikter med exempel ur filmen. Finns det någon särskild scen som du fastnat för? Beskriv i så fall den.

 

  1. Ge ditt betyg på filmen,

Betyg: 1 till 5

 

  1. Sätt rubrik

Locka tidningsläsaren att läsa just din text. ”Skarsgård lysande i Guillous film”, ”Pennalism på prestigeskola blev film”. Hitta på en egen rubrik.

 

Uppgiften sambedöms av: Dan Andersson, lärarpraktikant KAU, och Evacaisa Arvidsson.

 

Syfte

Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
  • söka information från olika källor och värdera dessa.

 

Centralt innehåll

  • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
  • Olika sätt att skapa och bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form.
  • Hur man citerar och gör källhänvisningar, även vid användning av digitala medier.